Hiukkasen kiihdytystä

 Cernin pojat kiihdyttelivät hiukkasen uuden 27 km:n tunnelinsa avulla. Hanke maksoi neljä mrd euroa. Heidänkin hankkeessa piilee mustia aukkoja. Hiukkasen kiihdytystä kaipaa talouselämä niin Hämeenlinnassa, Hattulassa kuin koko Suomessakin. Numeroiden valossa.

Hämeenlinna on Cernin poikien vanavedessä rakentamassa hiukkasen oman talouselämänsä kiidytintään. Moottoritien tunnelin kustannukset ovat Cernin poikain kustannuksia vaatimattomammat ja pituuskin vain satoja metrejä. Yhtä lailla mustia aukkoja sisältää vielä tämäkin tunnelihanke. Varmaa on kuitenkin, että lyhyellä ja keskipitkällä aikajanalla Hämeenlinnan hanke kiihdyttää talouselämää tehokkaammin.

 Kiihdytystä on saatu myös lumien sulamiseen, lintujen kevätmuuttoon ja polittiseen debattiin. Iiro Viinanen raotteli uudessa kirjassaan vanhan laman takahuoneiden tunnelmia. Jotenkin olen Iirosta aina tykännyt. Ensikosketus oli juontaa puoluetilaisuus Hauhon peruskoulun entisessä juhlasalissa , joskus 90-luvun alussa. Tilaisuudessa oli kaiketi useamman puolueen edustajia, mutta Iiro on ainoana jäänyt mieleeni. Syykin on selvä. Joku kehtas epäillä pärjäämistäni tilaisuuden juontajana, olihan raadissa sentään valtiovarainministeri. Yritin toki saada Iironkin kiihtymään. En onnistunut. Luulin ainakin peitelleeni hyvin jännitykseni ja kohteliaaseen käytökseenhän kuului kiitellä juontajaa. Hoiti se homman sitten miten hyvänsä.

4 kommenttia artikkeliin “Hiukkasen kiihdytystä”
  1. avatar Hämmästynyt tullivirkailija sanoo:

    HK on perehtynyt tuohon Cernin kiitäjään. Onko tarkempaa tietoa asiaan liittyvästä arvoituksesta, joka meillä Tullissa on herättänyt tupakk eikun kahvitauolla keskustelua? Cerninkiitäjällä on joka kierroksella kaksi valtakunnanrajan ylitystä. Miten ihmeen notkeasti siellä on järjestetty nuo viisumi- ja muut muodollisuudet? Ei siinä kauan kerralla voi mennä puomin takana, kun kuitenkin keskinopeudet ovat ihan vireenimäisiä. Ei kuitenkaan uskoisi, että ihan ”tervevaan”- moikkaamalla voi rajalla kulkea, kun Sveitsi muuten on tuollaisen tarkan maan maineessa…Hyvää terni eikun torimaitopäivän jatkoa vaan.

  2. avatar Heikki Koskela sanoo:

    Tervehdys!
    Kuinkahan paljon tosiaan universaalin alkuräjähdykseen kannattaa uhrata perustutkimuksen varoja. Loppuräjähdys on mielestäni mielenkiintoisempi.
    Mikähän on se konkreettinen hyöty moottoritien kattamisesta kaupunkilaisille?
    Päivi Saloranta kertoi sen olevan imagohyöty. Samoin on HPK:n kannattaminen taloudellisesti imagosyistä kaupungin tehtävä.
    Mikähän kaupungin imago tosiasiassa on? Minusta ne ovat vesi, vihreys ja hyvät palvelut.
    Kunnolliselle tullimiehelle sanoisin, että sveitsiläisille rajat eivät ole ongelma, jos on riittävästi nappulaa.
    Hauskaa Pääsiäistä t. Hessu K.

  3. avatar Hannu Kärpänen sanoo:

    Kiirastorstaita!
    Taidan olla poikkeava maalainen, kun näillä näkymin näen katehankkeessa enempi positiivista kuin negatiivista. Jos vaan kaupungin osuus hankkeesta pysyy maltillisena. Piristäis hän työllisyyttä ja toimeliaisuutta. Tarkoin on kuitenkin tilannetta seurattava.

    T Hannu

  4. avatar Pimu sanoo:

    Se voi olla vaikea ymmärtää, että joku ihan oikeasti saattaa valita asuinpaikkansa ainakin osittain paikan imagon mukaan. Kun kuntien välillä on kova kilpailu ns. hyvistä veronmaksajista niin ei ole todellakaan yhden tekevää, että missä ne hyvät veronmaksajat haluavat asua. Sama pätee myös joltain osin firmojen sijoituspaikkavalintoihin, koska uudet yritykset todennäköisesti tuovat mukanaan myös uusia veronmaksajia tai ainakin uusia työpaikkoja paikkakunnan työväestölle.

    Kattamisessa kannattaa kyllä pitää hyvää huolta siitä, että se imagovaikutus on myös sitten todellakin positiivinen, ettei sitä mokattaisi rakentamalla noin erityiseen paikkaan tavanomaista 4-6 kerroksista betonilaatikkoviidakkkoa, koska sen kanssa ollaan sitten naimisissa seuraavat sata vuotta vähintään. Joku ideapark katteen päällä on pahin mahdollinen kauhuskenario mikä minulle tulee.

Jätä kommentti

css.php