Kaupungin kalliit ja kauniit kulissit

Lapsen huoltaja joutuu anomaan kaupungilta koulumatkakyytiä, vaikka siihen olisi lakisääteinen oikeus. Viime vuonna n 1600 anomusta, tänä vuonna moninkertaisesti. Kallista. Koulufoorumin keskustelu, virkamiesten kesken, osoitti, miten tilaaja-tuottajamalli toimii, eli ei toimi. Kallista. Ns siirtoviivemaksujen kasvamiseen reagoiminen on ollut mielettömän hidasta. Ja kallista.

Uuden Hämeenlinnan toiminta ei ole kovin tehokasta. Jos Ladalla lähtisi formulastarttiin, saisiko siitä tehdä heti arvion, vai kuuluisiko sanoa: ”Alussa on aina käynnistysvaikeuksia, annetaan aikaa päästä täyteen vauhtiin!”  Uskallan arvioida nykymallin ongelmia jo nyt.

Liikelaitos- ja yhtiötyyppinen palvelutuotanto on nykymuodossaan kallista. Kilpailuttaminen ei toimi omien ja yksityisten palveluntarjoajien kesken. Palveluorganisaatio pitäisi luoda pienien elastisten toimintasolujen varaan. Johtajaporrasta on pystyttävä karsimaan. Tilaaja-tuottajamallissa näen väkisinkin kaksinkertaisen johtoportaan. Yhden toimintamallin sisäänajo ilman analyysiä , miten liittyvissä kunnissa asiat oli hoidettu, on ollut harkitsematonta. Pikkukuntien käytännöt ovat kehittyneet kokemuksesta ja olosuhteista. Niiden romuttaminen tulee kalliiksi.

Hämeenlinna on ”kasvanut” merkittävästi viime vuosikymmeninä. Sen sijainti on ihanteellinen eikä maisemiakaan voi väheksyä. Uutta glamouria on rakennettu onnistuneesti golfkenttien, linnojen ja kulttuurin avulla. Ja kalliisti. Nyt pitäisi kuitenkin se kaupunkilainen laittaa etusijalle. Nopeilla toimilla voi Hämeenlinna selviytyä paremmin lamasta. Ihmisten palveluille on saatava kasvot. Turha byrokratia on purettava. Ihmiset eivät saa olla pelkkiä tilastoja. Tämä on se lankalauantain punainen lanka. 

Jätä kommentti

css.php