Lukio-opetuksen aluepommi

 Hämeenlinnassa on taitettu peistä lukioiden karsimisesta. Uutta pohdintaa antaa uusi laajempi kunta. Kun Lammi sai pakolaiset, niin millä aikavälillä  katsotaan Lammin lukion aika päättyneeksi?  Ja vahvistetaan ydinkaupungin lukioiden oppilasmääriä. Nyt ei ole hötkyilyn aika!

Tämän aamun uutiset kertoivat itä- ja pohjoissuomen pikkukuntien karusta tilanteesta. Ikäluokkien vähetessä kunnat joutuvat sulkemaan ainoan lukionsa. Jokainen varmaan arvaa ,mikä vaikutus sillä on yritysten ja ihmisten muuttohalukkuuteen. Varsikin , jos naapurikuntakaan ei tarjoa lukiopalvelua. Kierre on raju. Eriarvoisuus voi todella alkaa asuinpaikasta. Kynnys lähteä kauemmas on monella lukioikäisellä vieläkin korkea.

Nämä visiot mielessä pitäisi tarkastella lukioittemme määrää ja sijaintipaikkaa. Toki ikäluokat vähenevät täälläkin.Jos pako idästä ja pohjoisesta alkaa, olisi meillä hyvä olla erikoistuneita lukioita. Tai edes yksi . Lammin vahvuutena on alueella olevat  Evo ja Biologinen asema. Lukio voisi tukeutua niihin. Luulisi kiinnostavan.

 Lopullisesti lukioiden menestyksen takaavat niihin hakeutuvat oppilaat. Toki opetustasokin. Kuitenkin näen ”erityslukion” kokoisen aukon tässä uudessa kaupungissa.

6 kommenttia artikkeliin “Lukio-opetuksen aluepommi”
  1. avatar Kari Jokinen sanoo:

    Olisiko lukioiden määrää ja sijaintipaikkoja mietittäessä hyvä astua ulos Hämeenlinnan tämänhetkisten rajojen muodostamasta karsinasta ja katsoa tilannetta koko seudun alueella. Katsoa oppilasmääräennusteita ja liikenneyhtyeyksiä ja miettiä, missä opetuspaikkojen luontevat sijainnit ovat.

    Erityislukioiden perustaminen edellyttäisi aikalailla erikoistumista tukevia tekijöitä lukion ympärillä. Ehkä Lammilla voisi olla näitä. Tai vaikkapa Lepaalla.

    Että tuo aluenäkökulma tulisi mietityksi, teeppä joskus ajatusleikki: miten lukioiden sijoitukset ja erikoistumiset hoidettaisiin, jos ne annettaisiin Tavastian hoidettavaksi. Silloin oppilaiden kulkemiselle kuntarajojen yli tuskin laitettaisiin esteitä.

  2. avatar Timo sanoo:

    Kyllä Lammilla on paljon puhuttu lukion erikoistumisesta mm. luonnontieteisiin, kun alueella on sentään HY:n biologinenlaitos ja Evo. Jostain syystä keskustelu kuitenkin on jäänyt vain lukion tasolle ja aloite sinne. Vastapuoli ei ole oikein innostunut kun siellä taas on oppilaita riittävästi.
    Aloitteen pitäisi lähteä biologiselta ja Evolta käsin niin jälkeä voisi syntyä. Vai pitäisikö tähtien asentoa muuttaa?

  3. avatar Hannu Kärpänen sanoo:

    Tervehdys! Liikenneyhteydet ovat tärkeä osa kouluverkkoa. Kuitenkin jo olemassa oleva rakennusinfra vie varmasti voiton vertailua tehtäessä. Jos lukiot sijoitettaisiin nyt puhtaalta pöydältä, kartta olisi varmaan toisen näköinen. Niin se olisi taas kolmenkymmenen vuoden kuluttuakin. Lepaalla olisi varmaan aineksia erikoistumiseen. En tunne tilannetta tarkoin, mutta ammattitutkinnon ja ylioppilastutkinnon yhtaikainen suorituskin olisi mahdollista, kunhan Lepaalla olisi todistuksenanto-oikeutettu kumppani.
    Lammin lukiota ei saisi ”alupoliittisesti” lopettaa. Ja koska Lammilla on ”luonnontieteisiin” suuntautuneita yksiköitä, näkisin tarpeelliseksi niiden hyödyntämisen lukio-opetuksessa. Tulee muutoin aika, kun kaikki yksiköt katsotaan liian pieniksi, yksinäisiksi satelliiteiksi ja kannattamattomiksi. Jos hyvissä ajoin luodaan toinen toisiaan tukeva ja hyödyntävä verkosto, voisivat kaikki olla tarpeellisia. Terveisin Hannu

  4. avatar UYK:n kasvatti sanoo:

    Monta erillistä lukiorakennusta. Yksi iso kaupunki, laaja ja leviä. Nykyaikana on kuitenkin mahdollista voittaa etäisyyksien aiheuttamat esteet, jos halutaan. Jos oltaisiin oikein edistyksellisiä, alettaisiin tehdä yhteistyötä lukioiden välillä. Opiskelijat ovat melkein aikuisia, taitavia jo käyttelemään yhteyksiä.

    Sen sijaan, että pahimmassa tapauksessa pantaisiin jostain ovet säppiin ja istutettaisiin oppilaat pitkänmatkan busseihin seilailemaan maakuntaa ristiin rastiin, mitä jos alettaisiin oikeasti tehdä yhteistyötä. Verkkokursseja voisi pitää, ja sitten tenttipäivän omassa lähilukiossa verkkovastaavan lehtorin ohjein. Olisi mahdollista olla reaaliajassa esim. kieltentunneilla useissa pisteissä webbikameran avulla. Tietty, sitten kouluilla olisi syytä olla verkkotukihenkilö käytettävissä.

    Tämä mahdollistaisi erikoistumisen, ja sen, että esim. evolaisten luonto-osaaminen koituisi isomman joukon käytettäväksi. Vaatisi kyllä asiaan innostuneita lehtoreita ja jonkun verran panostusta alkuun…

  5. avatar Hannu Kärpänen sanoo:

    Tervehdys! Tuo yhteistyö on merkillistä. Se olisi helppoa, hyödyllistä ja suotavaa, mutta ei se vaan meinaa käydä. Nyt on tullut uuden kunnan rajoille kielimuuri. Ei meinaa isot pojat ja tytöt osata Janakkalan tai Hattulan kieltä. Meidän pitäisi nähdä tämän alueen vetovoimana monimutoiset lukiot. Väki pakenee etelästä pohjoiseen ja pohjoisesta etelään. Tähän olisi hyvä keskittää lukio-osaamista! Yliopistoa on hiukka vaikeampi perustaa.

  6. avatar Heli Jutila sanoo:

    Hyvä Hannu,
    Lämmöllä kannatettava tuo ajatus Lammin ympäristö- ja luonnontieteiden erityislukiosta. Helsingin yliopiston Lammin biologinen asema, RKTL:n Evon toimipiste ja Hamkin Evon yksikkö olisivat tahoja, jotka ovat luontevia yhteistyökumppaneita. Hämeenlinnalle olisi selkeämpi profiloituminen ympäristöasioissa suureksi hyödyksi. Aalborgin sitoumuksen allekirjoittaneen kunnan tulee käytännössä toimia kestävän kehityksen ja ympäristöasioiden edistäjänä.
    Ikävä kyllä näyttää, että ympäristöarvot ja luonnontieteellisen osaamisen arvostaminen eivät ole kovin korkealla nyky-Suomessa.

Jätä kommentti

css.php