Ketkä Hämeenlinnassa säästetään, keitä ei?

  Kevään budjettirullaus tulee olemaan kuin sota-ajan kenttäsairaalasta. Leikkauksia tehdään, ilman puudutusta. Pääsevätkö/päästetäänkö valtuutetut priorisoimaan? Kansanedustaja-valtuutetutkin? Jännittävää nähdä , miten valtakunnan- ja paikallispolitiikka eroaa. Vai eroaako? Olen pannut merkille pieniä ristiriitaisuuksia.

Hämeenlinnassa poliittista kaksoiskansalaisuutta kantaa tällä hetkellä Filatov, Koskinen, Koskinen ja Ojansuu. Valtakunnan hallitus- ja oppositiorintamasta. Uskon kyllä muidenkin valtuutettujen tiedostavan talouden tämänhetkisen tilan.

Vaan sitten käymme leikkauksiin: Valitaanko tieksi lautakuntien selän taakse meno? Annetaanko kylmät leikkauseurot joka lautakunnalle, ja ollaan itse ”tietämättömiä” leikkausten vaikutuksista? Uudet lautakunnat olisivat tähän otollisia. Vai käydäänkö jossakin vaiheessa keskustelua välttämättömistä palveluista? Vähäosaisista? Millaisilla foorumeilla?Tuleeko punnittavaksi ” pehmeät ja kovat” arvot? Kun sairaanhoitopiirille esitetään säästöjä, saammeko vastavuoroisesti tiedon niiden vaikutuksista? -Mikä osuus toiminnan tehostamista, mikä operatiivisen toiminnan supistusta? Ja keitä se koskee?  Haluavatko valtuutetut tietää?   -Vain muutama esimerkki tulevasta.

Uusi organisaatio toimintatapoineen joutuu tosi koetukselle. Veronmaksajat odottavat oikeutetusti tietoa rahojensa kohdentamisesta. Ja päätöksenteon läpinäkyvyydestä ja siitä, millaisilla arvoilla päätöksiä tehdään. Nähtäväksi jää, ulottuuko valtakunnan kolmikantapolitiikka Hämeenlinnaan ja onko kansanedustajien eduskunnassa ajamat asiat yhteneviä valtuustossa.

 

14 kommenttia artikkeliin “Ketkä Hämeenlinnassa säästetään, keitä ei?”
  1. avatar Riitta Nyqvist sanoo:

    Eipä ainaskaa poliittisen l-aidan vihreämmällä puolen.
    Käsitystuntuma jotta siellä ei vasen, saati oikea känny tiiä missä luuraa.
    Muistaakseni tuo energiaa säästävä Ahveniston betonilootakin lähti suojeluun vihreiden aloitteesta!?
    Vai onko minunkin pääni tyhjä kuin kevättalven kottaraispönttö..

  2. avatar Hanna Toivainen sanoo:

    Käsittääkseni kaikille lautakunnille on jo annettu leikkausmääräykset kylminä euroina, vaikka siellä hienosti puhutaankin ’käyttösuunitelman oikaisusta’. Ei kuulosta yhtään niin pahalta kuin leikkaus, vai mitä?

    ”Terveyden ja toimintakyvyn edistämisen lautakunnan osalta käyttösuunnitelman oikaisu vuodelle 2009 on 3,229 M€ ulkopuolisten palveluiden ostojen osalta sekä noin 0,755 M€ sisäisen palvelutuotannon hankintojen osalta.

    Toimenpiteinä käyttösuunnitelman oikaisemiseksi tulevat kysymykseen:

    Säästö oman tuotannon kuluista
    Säästö tilaajan ja lautakunnan omista menoista
    Toimintatuottojen lisääminen
    Ulkoisten palvelutuottajien sopimusten avaaminen vuodelle 2009
    Palvelun saamisen kriteerien tiukentaminen”

    Tämä sitaatti pöytäkirjasta. Näitä sitten pähkäillään ja priorisoidaan terveydenhoidon palveluja järjestykseen.

    Eli tuskinpa valtuutetut pääsevät priorisoimaan laajemmalla tasolla, ainakaan tänä vuonna. Sieltä otetaan eniten, missä on eniten rahaa käytössä. Vaikuttavuus on suurempi. Turha on rutkuttaa että tuon toisen lautakunnan palvelut eivät ole niin tärkeitä, otetaan mieluummin sieltä.

    Harmaita hiuksia tulee ja haukut päälle, se on varma. Mutta vastuu on meidän. Toivottavasti valtuustoryhmissä käydään nyt kiivasta keskustelua ja kirjeenvaihtoa, jotta voidaan pohtia yhden lautakunnan leikkausten vaikutuksia toisen lautakunnan alueelle. Ehkä elämänkaarimalli tekee sen nyt vähän helpommaksi? Ainakin demarit kokoontuvat lähiaikoina kahden lautakunnan voimin (tetola + ikla) miettimään priorisointia.

  3. avatar Pekka Lampela sanoo:

    Priorisoida pitäisi, mutta mistä tietoa vaikuttavuudesta. Pitäisikö luottamushenkilön vain luottaa, niin kuin useat virkamiehet ajattelevat. Vaan mihin tietoon voi luottaa? Voiko esittelevään virkamieheen luottaa tietämättä mitkä ovat hänen kytkentänsä. En tarkoita korruptiota, vaan esimerkiksi sitä, onko hänen läheisensä vakavasti sairaana jolloin olisi mahdotonta ajatella hänen pystyvän olemaan puolueeton juuri sen sairauden hoidon suhteen. En minä ainakaan pystyisi.

    Mistä luottamusmies löytää aikaa tutkia itse niin monimutkaisia eettisiä kysymyksiä kuin tässä tarvittaisiin. Ei mistään. On pakko luottaa johonkin, ja silloin esittelijä on paljon vartijana. Miten esittelijä kykenee tarjoamaan edes kohtuullisen objektiivisesti myös sellaisia vaihtoehtoja joita hän itse ei käyttäisi? Kuitenkin niitäkin tarvitaan tuomaan päätöksentekoon eettisiä ja poliittisia näkökulmia joita tutkimalla yhdessä voitaisiin päästä pelkkää valintatulosta parempaan vaikuttavuuteen.

    Mikään laki tai asetus ei kuitenkaan estä innovatiivista päätöksentekoa. Henkilökohtaista uskallusta se kyllä vaatii ja sitä, että valtapolitiikka laitetaan syrjään.

  4. avatar Hannu Kärpänen sanoo:

    Tervehdys! Ensiksi Hannalle: Lähden siitä lähestymistavasta, että valtuusto on vahvistanut budjetin. Rullaavankin. Käykö VALTUUSTO uudelleen budjetista keskustelua myös tämän vuoden osalta, välineinään säästöt, velanotto. priorisointi ,kun palikat ovat muuttuneet? Vai onko se virkamiesjohdon vanki? Hyvä valmistelu on toki aina suotavaa. Ymmärrän, ettei ennen ensimmäistä kolmannesta varsinaisia leikkauspäätöksiä laiteta käytäntöön, toki eletään säästeliäästi. Talouden tilanne on kuitenkin niin olennaisesti muuttunut, että periaatteelliset keskustelutkin ovat paikallaan. Sanoo Hannu!

  5. avatar Hanna Toivainen sanoo:

    Näinhän minäkin toivon tehtävän 🙂

  6. Kyllä nyt olisi syytä miettiä priorisointia. Kaikesta ei voi höylätä yhtä paksulla höylällä. Minä kuvittelin, että valtuustoseminaarin pääteema olisi ollut tämän valtuustokauden painopistealueet. Olin hämmästynyt, kun asiaa ei käsitelty ollenkaan.

    Toivon todella, että koko valtuusto pääsee jollain fooriumilla käymään priorisointikeskustelua. Kun kaikkeen ei ole varaa, on pakko miettiä, mitkä ovat hengen ja elämän kannalta välttämättömiä palveluita. On myös syytä miettiä, mitkä säästöt maksavat eniten tulevaisuudessa. Siksi laittaisin nyt etusijalle perusterveydenhuollon sekä lasten ja nuorten palvelut.

  7. avatar Hannu Kärpänen sanoo:

    Pekalle: On vaan satava tietoa eurojen vaikuttavuudesta eri toimintoihin. Eihän se välttämättä hyvää henkilökohtaista lopputulosta takaa, sillä lopullinen päätös voi olla ihan eri tai sitten kompromissi. Riippuen muiden painotuksista. Kuitenkin on uskallettava sanoa mikä kullekin käy, mikä ei.
    Ja Riitta: Tässä joutuu nyt laidasta laitaan kaikki puntaroimaan, pönttö kirkkaana, omia kehityssuuntiaan. Ihmisten suojelu se vaativaa onkin.

  8. avatar Riitta Nyqvist sanoo:

    Totta puhut, vaikka Linkola on taatusti eri mieltä..
    Nevanlinna on hienosti kiteyttänyt olennaisen sanomalla, että asiaa tulee ajatella ja tarkastella alistettujen, ei vallanpitäjien näkökulmasta.
    Minun naisen logiikalla toimivan pääni on pyörälle saattanut tuo vihreiden sumea logiikka sekä valtakunnallisella, että piirimestaruustasolla.
    Ainoa asia jossa yhdyn vihreän ministerin lopputulemaan on se, että Suomessa on huonot johtajat. Ainakin joissakin puolueissa..
    Se, että pidän mm. Timo Soinia loistavana johtajana, ei paljon auta, jos puolueessa vain johtaja puhuu fiksuja..
    Teidän kenttäväki, Sinä mukaanluettuna, puhuu myös samalla taajuudella kanssani. Johto sensijaan tuntuu leijailevan jossain virtuaalitodellisuudessa.

  9. Hannu herättelee hyviä kysymyksiä. Vasen laitapuolustaja selvitti muutama päivä sitten mihin katteet ja kannattavuus häviää. Ei maar luottamushenkilöitä sentään näin häjysti höplötetä ? Arvostus järjelle ja järjestys arvoille !
    Heikki Karisto, kesk. IKLA:n jäsen

  10. avatar Heikki Koskela sanoo:

    Moi Hannu!
    Minua kylmää, että osa kuntalaisista jää ilman apua, vaikka he sitä tarvitsisivat. Vanhaan aikaan eli viime vuonna palveluja tuotettiin, vaikkei niihin ollut tarpeeksi budjettivaroja. Tässä uudessa tilanteessa tuottaja mitoittaa resurssit tilauksen mukaan eli väkeä ei olekaan töissä, vaikka lisätalousarvio myönnettäisiinkin. Näyttää pahalta!
    Terv. Hessu K.

  11. avatar Juhani Nikkanen sanoo:

    Heippa Hannu, asia näyttää olevankin tosi tärkeä veronmaksajille,siis kaupunkilaisille.Käsky on käynyt,salaseuran kokouksessa sovittin, että johtavat poliitikot pidättyvät kirjoittelusta,säästöasioista,leikkauksista ym.muuusta koska olemme ne jo neljään mieheen sopineet joulukuussa 2008 .Eikä niitä repostella enää. Lopuksi totesimme ”,kyllä ne puheet pikkuhiljaa laantuu”. Antaa ajan tehdä tehtävänsä, joimme konjakkikahvit päälle.

  12. avatar Hannu Kärpänen sanoo:

    Herätellään kysymyksiä ja ajoissa pitäisi myös kaupunkilaisten herätä. Ja päättäjien. Jos onnistua halutaan, ei juustohöylä ole paras ratkaisu. Ainalkin terää pitää säätää. T.Hannu

  13. avatar Heli Jutila sanoo:

    Hannu,

    On huolestuttavaa, että ongelmia lähdetään ratkomaan väärästä päästä. Jos Hämeenlinnassa laitoshoidossa on valtakunnallista keskiarvoa enemmän vanhuksia vanhainkodissa, tähän voi olla hyvinkin perusteltu syy (esim. Hauholla runsaasti raskaassa maataloustyössä olleita). Ratkaisua tulisi tavoitella pidemmällä aikavälillä ja ensi ratkoa kotihoidon ongelmat. Keskeisessä asemassa on päätöksenteko siitä, kuka vanhainkotipaikan saa. Viranhaltijat ovat väittäneet, että vanhainkodissa olisi liian hyväkuntoista väkeä. Jos katsotaan, että vanhainkodin tulee nykyisin olla lähinnä heikkokuntoisimpien, muttei kuitenkaan sairaalakunnossa olevien, vanhusten hoitopaikka, päätöksentekoprosessissa tulee parempikuntoisille vanhuksille tarjota kotiin palveluja tai tarjota paikka palveluasunnossa.

    Toivon, että IKLA saa riittävästi tietoa päätöksenteon pohjaksi. Toistaiseksi tietoa ei ollut siitä, onko vanhainkodin lakkauttaminen ja potilaiden siirtäminen yksityiselle edes lyhyellä aikavälillä taloudellisesti järkevää. Kadullehan kukaan ei tietystikään suunnittele vanhuksia sijoittavansa. Taloudellisten vaikutusten selvittämisen lisäksi tulee yksityiskohtaisesti selvittää sosiaaliset vaikutukset. Hieman tuntuu, että uuden Hämeenlinnan lautakuntarakenne ja esittelykulttuuri, jossa kolme korkeaa viranhaltijaa, tilaajajohtajat, esittelvät lähes kaiken kasaa valtaa kovasti paljon muutamille henkilöille. Toivottavasti he osaavat toimia fiksusti ja käyttävät monipuolisesti hyväksi esittelyssä alaistansa henkilöstöä.

    Kuntien ja eduskunnan päättäjienä kaksoisagenttina toimivilla tulee olla vastuu tehdä osaltaan johtopäätökset tilanteesta ja ajaa ratkaisuja valtakunnallisella tasolla. Sekä IKLAn että TETOLAn toimiala on hyvin säädeltyä ja pitkälti riippuvainen eduskunnan päätöksistä todellisia ratkaisuja haettaessa. Ikävä kyllä!

  14. Tervehdys Heli! Asia on pitkälti niin kuin sanoit! Lisäksi nyt näemme millainen yhteistyö syntyy esittelijöiden ja lautakuntien välille. Tai oikeammin toimintakulttuuri. Se ratkaisee paljon! Ja ainakin opiskeltavaa riirrää. T.Hannu

Jätä kommentti

css.php