Tilaaja-Tuottaja yskii

  Olette jonossa. Palvelemme teitä ehkä kuukauden kuluttua.Odotus ei ole teille maksuton. Se tulee teille kalliiksi.  – Näin toimii operaattori Hämeenlinna nyt.

Miksi pitää odottaa kuukausikaupalla rakennuslupia? Miksi pitää odottaa viikkotolkulla toimeentulotukipäätöksiä? Miksi jonottaa pois jopa sairaalasta? Tilaaja-tuottaja malli on osoittanut jäykkyytensä. Se,että kaupungissa kuntaliitoksen yhteydessä tehtiin organisatiouudistus osoittautuu huonoksi ratkaisuksi. On yhtä oikeutettua sanoa näin, kuin vannoa uudistuksen nimeen.

 Näen tilaaja-tuottaja mallin erittäin kankeana järjestelmänä tällaisena muutosaikana. Laman aikana nopea sopeutuminen ja joustavuus olisi parasta laman torjuntaa. Jos kuntalaiset saisivat haluamansa palvelut nopeasti, he myös pärjäisisivät paremmin. Ideaalinen virkamies tahi -nainen ,joka voi samanaikaisesti hahmottaa kysynnän, palvelut ja tuotannon olisi aivan ykköstä tällaisena aikana. Nyt ,kun jokaisella on oma pieni kaista näkökentässä ,ei kokonaisuutta näe kukaan. Noviisit luottamushenkilöt ovat aivan liian vaikean tehtävän edessä.

 Rakennuslupien pitkä käsittelyaika pitäisi saada historiaan nopeasti. Oman helpotuksen siihen tuonee vähentynyt kysyntä. Resurssit eivät liene kohdallaan tällä saralla. Ja sosialipalveluita saa jonottaa yli lain salliman. Surkein esitys tulee sairaalasta kotiutettavien kohdalle. Kaupunki maksaa pahimmillaan parisataatuhatta euroa kuukaudessa ”sakkoa” kun kotiutettaville potilaille ei ole jatkohoitopaikkaa. Eikä tilaaja tilaa palveluita omilta, eikä yksityisiltä tarjoajilta. Esimerkkejä jäykkäliikkeisyydestä on paljon.Laitan nämä muutamat esimerkit tilaaja-tuottaja mallin piikkiin. Parannusta vanhaan kai piti tulla.

4 kommenttia artikkeliin “Tilaaja-Tuottaja yskii”
  1. avatar Hoitaja sanoo:

    Tuo parisataatuhatta euroa kuulostaa hirmuiselta sakkosummalta kuukaudessa! Eiköhän nyt kannattaisi satsata ympärivuorokautiseen kotihoitoon ja kotiuttaa ikäihmisiä omiin koteihinsa, ennenkuin toimintakyky pääsee heikkenemään sairaalaympäristössä. Aika moni ikäihminen pärjää omissa tutuissa kotiympyröissään, kun sinne saa nopeasti ja joustavasti lisäapuja vuorokauden ajasta riippumatta. Kaupungissa on käsittääkseni osaavia yksityisiä palveluntarjoajia, joiden palveluita kannattaisi tilaajan nyt runsaskätisesti ostaa ja samalla säästää!

  2. avatar Juhani Nikkanen sanoo:

    Aivan oikein ,tässä asiassa on nyt vaan byrokratian valtava armeeja edessä,joka estää kaupungin kehittymisen.Taistelu vanhoja virkamiä vastaan on lähes toivoton tehtävä.Kun työasenne on se ,että kun kahvitunti loppuu niin ruokatunti alkaa – mentaliteetilla. Eikä tietookaan työnteosta koska SUOJATYÖKESKUKSESSA palkka tulee teki tai ei,eikä kukaan perään hauku.

  3. avatar Hannu Kärpänen sanoo:

    Toimintakulttuuri on monessa asiassa aivan erilainen nykyisessä Hämeenlinnassa kuin entisissä naapurikunnissa. Kapean sektorin osaamisessa on etunsa, mutta aina pitäisi olla pomo joka vastaa kokonaisuudesta. Vanhusten hoidossa, niin kotona kuin kotiuttamisessa. on rutkasti opittavaa ja kehitettävää. Missä ovat toiminta-controllerit ,jotka väijyvät ketjuja? Nopeat päätökset palveluiden ostamisesta yksityisiltä ovat nyt kullan arvoisia. Vaikka lyhyemmilläkin sopimuksilla tai pienillä volyymeilla , jos epäilyttää oma tuotanto. Tulisi nopeasti konkreettista vertailutietoa. Jokainen mummo ja pappa ovat yksilöitä ja tarvivat palvelun hetkellisesti. Tilaaja-tuottaja mallissa on sitä venäläistä tyyliä. Viisivuotiskausi on tilattu pläkkiämpäreitä ja niitä tuotetaan ,tarvi niitä kukaan tai ei.

  4. avatar Nimetön sanoo:

    Kyllä yskii ja pahasti. Yrittäjän näkökulmasta se on muuttunut jo keuhkoahtaumataudiksi.
    Mainitsemaasi 200 000€ siirtoviivemaksuun on kyllä tarjottu auttavia käsiä Hoivayrittäjien suunnalta, useaan eri kertaan.Yrittäjien yhteistyöehdotukset ovat suunnattu sinne minne ne kuuluvatkin, eli toimialajohtaja Jukka Lindbergille.
    Tuloksetta!

    Menen historiassa hieman taaksepäin, eli viime kevääseen. Silloin kaupunki lopetti yksityisiltä Hoivayrittäjiltä hoitopalveluiden ostamisen. Aiemmin tehdyt sopimukset pysyivät kyllä voimassa. Syyksi ilmoitettiin säästötoimenpiteet ja juuri valmistuneen Keinusaaren palvelutalon helpottavan jonojen purkua. No, toisin kävi.
    Hiljattain juuri ennen vuodenvaihdetta Hämeenlinnan kaupunki irtisanoi muutamia ostopalvelusopimuksia, eli asiakkaat siirtyivät kaupungin kotipalvelun asiakkaiksi. Syyksi ilmoitettiin kotipalvelun henkilöstön määrän riittävän hoitamaan myös nämä asiakkaat. Kuitenkin kuukautta myöhemmin on kaupungilla varaa maksaa nuo hurjat siirtoviivemaksut kun jonot seisovat sairaalassa.

    Vaikka kaupunkiin rakennettaisiin kuinka monta palvelutaloa eivät ne tule tätä tilannetta pelastamaan. Tiedoksi niille jotka eivät vanhusten hoidosta sen syvemmin tiedä niin tilanne tulee vielä huononemaan, mutta sitä ei voi laittaa minkään laman piikkiin. Asiahan on ollut tiedossa jo vuosia.
    Miten ja missä näkyy se paljon puhuttu kotihoidon tehostaminen? Se aito vanhuksista välittäminen ja kotiin annettavien palveluiden parantaminen? Sieltä kun lähdetään liikkeelle niin ollaan oikealla tiellä.

    Toivonkin Maanantaina 9.3 klo: 16.30 – 17.30 Raatihuoneella kuulevani paljon hyviä ja nopeasti toteutettavissa olevia vanhusten kotihoidon kehittämistoimenpiteitä.

    Tuula Eskola
    Tuulan
    Kotisairaanhoito- ja hoivapalvelut

Jätä kommentti

css.php